PUNKT GAMMA

Emocje są nam niezbędne, bo informują nas, czy coś jest dla nas korzystne, czy nie. Problemy pojawią się wtedy, gdy mylnie odbieramy emocjonalne wiadomości lub je ignorujemy albo wypieramy. Toteż warto uświadomić sobie, że naturą emocji jest ich przemijalność: emocja narasta, osiąga moment kulminacyjny, a następnie opada, pod warunkiem, że pozwolimy sobie w pełni ją odczuć. to znaczy nie zablokujemy jej wyparciem czy zaprzeczeniem.

Wiedzieć to jedno, ale pamiętać o tym w chwili silnych emocji to drugie…. Jest sporo technik pracy z emocjami.

Techniki Emocjonalnej Wolności, czyli EFT należą do najprostszych narzędzi radzenia sobie z trudnymi lub silnymi emocjami. Tapping, czyli opukiwanie konkretnych punktów meridianowych na ciele, wraz z uważnym oddechem oraz nazywaniem odczuć, ułatwiają nie tylko uświadomienie sobie i zaakceptowanie napływających emocji, ale także ich wyciszenie i przetransformowanie. Ostatnio szalenie popularna metoda, dostępna również w internecie.

Możesz jednak wykonywać samodzielną pracę z użyciem tylko jednego punktu, punktu gamma, zwanego też gamut.
Znajduje się on na wierzchu dłoni, między palcem małym a serdecznym.

Poniżej kłykci, można wyczuć niewielkie wgłębienie – to właśnie punkt gamma.
PUNKT GAMMA jest mocno powiązany z sercem, czyli naszym mózgiem emocjonalnym oraz z brzuchem, czyli obszarem, w którym odczuwamy nasz mózg cielesny.

Opukiwanie tego miejsca, jednym lub kilkoma palcami, na dowolnej dłoni, przynosi równie skuteczne efekty, jak opukiwanie pozostałych punktów, w ramach sekwencji opukiwań EFT.

Gdy doświadczasz negatywnych, trudnych  emocji, często zapominasz o zastosowaniu znanych sobie sposobów radzenia sobie z napięciem i stresem. Silne emocje utrudniają właściwą reakcję na nie. Pojawia się chaos myśli, krótki przerywany oddech i dziwne rozkojarzenie.

Tymczasem właśnie dłonie są tą częścią ciała, która pierwsza sygnalizuje nasz niepokój, lęk i zdenerwowanie: ich drżenie, pocenie się, niespokojne splatanie i rozplatanie palców, zaciskanie dłoni, skubanie skórek czy paznokci. Pewnie to zauważyłeś u siebie i u innych…

Skoro tak jest, to warto dłonie uczynić  kotwicą, dzięki której nasze uczucia, nie tylko nie będą dalej narastać ale przeciwnie, znacznie zmaleją, wyciszą się. Wykorzystaj do tego punkt gamma.

1. Znajdź punkt gamma na swojej dłoni.

Zacznij go dotykać i poczuj swoimi zmysłami. Najpierw oklepuj bardzo delikatnie, a potem troszkę mocniej. Pobudzaj to miejsce do zarezonowania z doświadczanymi odczuciami w ciele.

Teraz, usłysz swoje opukiwanie. Jaki dźwięk powstaje, gdy rytmicznie uderzasz palcami w wierzch dłoni?
Daj sobie czas, żeby się z tym oswoić.

2. Ćwiczenie z emocjami

Pomyśl o jakimś niedawnym wydarzeniu, które wyprowadziło Cię z równowagi.

Subiektywnie oceń, w skali od 0 do 10, jak nieprzyjemnie nadal się z tym czujesz. .
Następnie usłysz, co i w jaki sposób do siebie mówisz w myślach i jaki emocje dochodzą wciąż do głosu.

Znajdź spokojne miejsce, gdzie nikt nie będzie  Ci przeszkadzał. Tak, żebyś mógł, wypowiedzieć na głos, wypłakać, a nawet wykrzyczeć wszystkie swoje myśli i uczucia. Nazwij rzeczy po imieniu i poczuj do końca. Jednocześnie cały czas opukuj punkt gamma. Pamiętaj o oddychaniu do obszaru brzucha.

Zajmie Ci to kwadrans, może dwa.

Pomyśl znów o sytuacji, z którą pracowałeś. Ponownie oceń jej dotkliwość w skali od 0 do 10.

Powróć do opukiwania, aż poczujesz, że tamte okoliczności już Cię nie ranią ani nie dotykają, a twoja ocena spadnie do zera.

Opukuj jeszcze przez kolejne 5 minut, zapraszając do siebie spokój, wyciszenie i łagodność.  Doceń to, co robisz dla siebie, by poprawić jakość swojego życia i samopoczucia.
Im częściej będziesz pracować tą metodą, tym szybciej emocje będą ustępować, przywracając wewnętrzną równowagę i dystans do danego przeżycia.

 3. Opukiwanie mentalne

Gdy nie masz możliwości pobyć na osobności, by się uspokoić, możesz opukiwać punkt gamma w wyobraźni.

Podświadomy umysł bowiem, nie widzi różnicy pomiędzy faktami a fikcją. Zatem, wyobrażone opukiwanie, może być równie efektywne jak to, wykonywane fizycznie.

Tapowanie punktu gamma to emocjonalna pierwsza pomoc w trudnych sytuacjach, w doświadczeniach nadmiernego  stresu, a także gdy stajesz przed nowymi wyzwaniami.

Często jest jednak niewystarczające. Wtedy zapraszam na sesje Life Flow Clear.